Beschrijving
HERKEN-PRAAT- EN VOORKOM!
Het is een zorgwekkende trend: steeds meer jongeren onder de 30 jaar krijgen te maken met suïcidale gedachten. Recent onderzoek van CANS en het Netwerk Gezondheidsonderzoek bij Rampen (GOR) laat zien dat ondanks het afnemen van eenzaamheid onder jongeren, het aantal jongeren dat zelfmoordgedachten heeft toegenomen. Dit benadrukt de noodzaak om het taboe rond suïcide bespreekbaar te maken en vroegtijdig in te grijpen.
Uit onderzoek blijkt echter dat suïcidaal gedrag vaak moeilijk te herkennen is. Hulpverleners en de omgeving hebben soms wel een onderbuikgevoel, maar zijn vaak terughoudend om er actief naar te vragen. Het is dan ook van groot belang om te leren welke signalen op suïcidaal gedrag kunnen wijzen, maar ook welke beschermende factoren er zijn en hoe het versterken van deze factoren het verschil kan maken in het voorkomen van suïcide.
In deze praktijkgerichte training leer je hoe je zelfmoordgedachten bij jongeren kunt herkennen en hoe je er op de juiste manier naar kunt vragen. Je leert niet alleen de risicofactoren te herkennen, maar ook hoe je de beschermende factoren kunt versterken. Door deze factoren te benutten, kun je de kans op een succesvolle interventie vergroten en jongeren helpen hun mentale gezondheid te verbeteren.
De mentale gezondheid van jongeren is een thema dat steeds urgenter wordt. Door goed voorbereid te zijn en te leren hoe je op de juiste manier het gesprek kunt aangaan, kun je een essentieel verschil maken. Deze training biedt niet alleen de kennis en tools om jongeren te ondersteunen, maar helpt ook om het stigma rond suïcide te doorbreken en een veilige omgeving te creëren waar jongeren zich gehoord en gesteund voelen.
In de training komen de volgende onderdelen aan bod:
- de risicofactoren(risicogroepen) en beschermde factoren bij suïcidale personen
- gesprekstechnieken en vragen die gesteld kunnen worden waardoor er een grotere mogelijkheid is tot een open gesprek
- vraagstukken als privacy, beroepsgeheim versus zorgplicht
- de drie urgentieniveaus
- de vier stadia van het suïcidale proces en de escalatie hiervan
- het maken van een veiligheidsplan ofwel veiligheidsafspraken
- systemisch denken en handelen
- interventies en doorverwijzen
- opvatting westerse versus niet westerse culturen en de houding hierin
Na het volgen van deze training heb/kun je:
- Signalen van zichtbare en niet zichtbare suïcidale gedachten herkennen
- het taboe doorbreken en een open gesprek voeren
- kennis van hoe om te gaan met privacy
- kennis van de theorie m.b.t. het suïcidale proces
- het betrekken van het systeem/ netwerk en het maken van een veiligheidsplan
- doorverwijzen naar de juiste hulpverlening
- aansluiten bij de client afkomstig uit verschillende culturen
Het doel van deze training is met name het aanreiken van handvatten om de eerste signalen van suïcide te kunnen herkennen en hoe jij hier met de cliënt en het gezinssysteem open over in gesprek kunt gaan.
Centraal bij de trainingen van Groeimee staat het ervarend leren. Compacte theorie verweven met ervaringsgerichte oefeningen.
Na afloop heb je je kennis en je repertoire aan vaardigheden uitgebreid. Experimenteren, leren en reflecteren in een sfeer van vertrouwen en plezier!
Trainers

Jelko van Riet
Sinds 2014 is Jelko werkzaam in het sociaal domein. Hij heeft lang gewerkt als sociaal werker als generalist in een wijkteam met specialisatie gezinsproblematiek. Daarnaast verzorgde hij al trainingen aan professionals.
Jelko zijn passie en expertise ligt bij de doelgroep pubers en (jong)volwassenen. Met name suïcidepreventie, huiselijk geweld en kindermishandeling behoren tot zijn specialisme.
In 2020 is Jelko begonnen bij Stichting Groeimee. Naast dat hij werkt als trainer, is hij Jeugd- en Gezinscoach bij Stichting Groeimee.


Referenties
“Mooie training wat zorgt dat je het gesprek open durft aan te gaan.”
“Leerzame cursus waarbij de kennis op een gangbare manier gedeeld wordt, zonder het onderwerp te beladen te maken.”
“Leerzame cursus waarbij de kennis op een gangbare manier gedeeld wordt, zonder het onderwerp te beladen te maken.”