Beschrijving
In de ondersteuning en hulp bij opvoeden en opgroeien is samenwerken met ouders/opvoeders en jeugdigen een van de belangrijkste aspecten in ons werk als hulpverlener.
Iedere ouder wil het beste voor zijn kind en wil hierin gehoord, erkend en serieus genomen worden. Dit geldt ook voor ouders die een licht verstandelijke beperking hebben en/of moeilijk lerend zijn.
Soms lijkt het alsof deze ouders jou niet serieus nemen omdat ze niets doen met je hulp en adviezen. Je krijgt de indruk dat ze niet goed begrijpen wat je komt doen, vinden je misschien wel een pottenkijker of bemoeial en houden zich vervolgens naar jouw idee niet aan de gemaakte afspraken.
In dat geval wordt samenwerken voor zowel ouders als voor jou als hulpverlener wel heel lastig en frustrerend. Misschien zelfs zodanig dat je je afvraagt ”wat kan ik met deze ouders?”
Mensen die moeilijk lerend zijn of waarbij sprake is van een licht verstandelijke beperking, hebben vaker moeite met het houden van overzicht, het zien van oorzaak en gevolg en het begrijpen van situaties. Ook kan er, mede als gevolg van negatieve ervaringen thuis, op school of met hulpverleners sprake zijn van verminderd zelfvertrouwen en een negatief zelfbeeld.
Dit kan van invloed zijn op het contact en de samenwerking tussen hulpverleners en ouders met een licht verstandelijke beperking en tot weerstand leiden.
Deze ouders hebben soms het gevoel dat ze als ouders niet goed genoeg gevonden worden en kunnen daardoor wantrouwend en achterdochtig zijn. Ook de angst om hun kind(eren) kwijt te raken ligt hieraan ten grondslag.
Om als hulpverlener bij deze ouders ingang en vertrouwen te krijgen is het van essentieel belang om contact te maken en aan te sluiten. Hierdoor creëer je ruimte om samen met ouders te werken aan een ‘passende’ manier van opvoeden enerzijds en het veilig en onbezorgd opgroeien van hun kinderen anderzijds.
In het vinden – en houden van een balans tussen deze beide aspecten kunnen hulpverleners voor grote dilemma’s en afwegingen komen te staan.
In deze interactieve training zoomen we in op de betekenis van een licht verstandelijke beperking in het dagelijks leven en functioneren.
Meer specifiek gaan we in op ouder – en opvoeder schap bij mensen die een licht verstandelijke beperking hebben of moeilijk lerend zijn en besteden we specifieke aandacht aan het contact, de communicatie, omgang en ondersteunende interventies bij opvoeden met een licht verstandelijke beperking.
Deze training kan op maat worden afgestemd op de praktijk van de deelnemers.
In de training komen de volgende onderdelen aan bod:
- Signaleren & herkennen; wat is een licht verstandelijke beperking?
- Levensgebieden, risico – en beschermende factoren
- Taboe, angst en stigma
- Kwetsbaarheid
- De impact van stress, angst en negatieve ervaringen
- Aansluiten of kortsluiten; in gesprek met (tips en tools)
- Het belang van het netwerk; omgeving & context
- Grenzen en begrenzen; direct communiceren vanuit compassie
- Sociaal wenselijk gedrag & weerstand
- dilemma’s in de basisvoorwaarden van veilig opvoeden & opgroeien als er bij ouders sprake is van een licht verstandelijke beperking
Na het volgen van deze training heb/kun je:
- Herkennen van – en signaleren van een licht verstandelijke beperking en niveaus van functioneren
- Kennis van de risico – en beschermende factoren
- Inzicht in het verschil tussen zelfregie en zelfredzaamheid en het vinden van balans hiertussen
- Aansluiten in contact en samenwerken met ouders met een licht verstandelijke beperking
- De kennis van – en de vaardigheid om verschillende gesprekstools/materialen toe te passen in contact en gesprek met ouders met een licht verstandelijke beperking
- Kennis van de impact van stress en trauma
- Een inschatting maken van de draagkracht bij mensen met een licht verstandelijke beperking en dit bespreekbaar maken
- Erkenning geven voor het ouderschap bij een licht verstandelijke beperking
- Kennis van de mogelijkheden voor passende hulp en ondersteuning voor mensen/ouders met een licht verstandelijke beperking
- Bespreekbaar maken van de basisvoorwaarden van opvoeden en opgroeien
Centraal bij de trainingen van Groeimee staat het ervarend leren. Compacte theorie verweven met ervaringsgerichte oefeningen.
Na afloop heb je je kennis en je repertoire aan vaardigheden uitgebreid. Experimenteren, leren en reflecteren in een sfeer van vertrouwen en plezier!
Trainers

Shanti Herlaar
Shanti Herlaar heeft zich gespecialiseerd in systemisch werken, scheidingen en conflicthantering. Ze heeft als zelfstandig MFN-register familiemediator en als gezinscoach veel ervaring opgedaan in het voeren van bemiddelings- en herstelgesprekken.
Shanti heeft ruime ervaring in de Jeugdzorg. Ze startte in 2012 op een open, residentiële behandelgroep voor kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) en grote gedragsuitdagingen. Met gesprekstechnieken legde zij een basis om cliënten die in conflicten verwikkeld raakten en soms agressief gedrag vertoonden, te de-escaleren. Altijd vanuit een basishouding om de ander oprecht te willen begrijpen en zo achter het gedrag te kijken.
De tien jaar die volgde heeft Shanti als gezinscoach en regievoerder gezinnen met een meervoudige hulpvraag ondersteund. Shanti gaf trainingen aan collega professionals over LVB en hun ondersteuningsbehoeften. Momenteel werkt Shanti, naast het geven van trainingen bij ons trainingscentrum, als preventief, ambulant jeugdhulpverlener voor leerlingen en hun gezin binnen het voortgezet onderwijs. De trainingen die Shanti biedt zijn interactief en gericht op zowel theoretische kennis als praktische vaardigheden.


Referenties
“/”
“/”