Beschrijving
Als professional in de zorg of (jeugd)hulpverlening is rapporteren een essentieel onderdeel van je werk. Het vastleggen van bevindingen in duidelijke, feitelijke taal is namelijk een verlengde van goede zorgverlening. Daarom is het belangrijk dat je leert hoe je objectief en concreet schrijft. In deze training rapporteren in zorg- en hulpverlening leer je hoe.
Waarom deze training belangrijk is
Ten eerste hebben rapportages een grote invloed op de voortgang van het traject van de cliënt én diens systeem. Daarom moet je nauwkeurig, helder en doelgericht rapporteren. Daarnaast is het belangrijk dat je taalgebruik begrijpelijk is voor iedereen die de rapportage leest: collega’s, ketenpartners en de cliënt zelf.
Uitdagingen in de praktijk
In dit werk krijg je regelmatig te maken met complexe en emotioneel beladen situaties. Deze situaties kunnen je afleiden, waardoor je onbedoeld langdradig of gekleurd gaat schrijven. Hierdoor ontstaat het risico dat je rapportage subjectief wordt. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot onduidelijkheid, vertraging of zelfs klachten.
Wat je leert in deze training
Om dit te voorkomen, leer je in deze praktische training van twee dagdelen hoe je:
- Feitelijk, concreet en zonder interpretatie rapporteert
- Kort en doelgericht schrijft, ook in complexe situaties
- Inzicht geeft in de situatie zonder je te laten leiden door emoties
- Transparantie biedt aan cliënten, collega’s en ketenpartners
In de training komen de volgende onderdelen aan bod:
- Wat verstaan we onder rapportage
- Het positieve effect van feitelijk schrijven
- Feiten te scheiden van meningen en/of interpretatie
- Doelgericht en effectief schrijven
- Afstemmen op de lezer (perspectief innemen)
- Welke woorden laten ruimte voor interpretatie en gebruik je liever niet
Na het volgen van deze training heb/kun je:
- Inzicht in effecten van feitelijke rapportage/ registratie
- Effectief en doelgericht rapporteren
- Schrijven in begrijpelijke taal
- Feiten van meningen en/ of interpretaties scheiden
- Het perspectief van de lezer in nemen
- Objectief en actief schrijven
- Hoe je tijd kunt winnen met kort en bondig rapporteren
Centraal bij de trainingen van Groeimee staat het ervarend leren. Compacte theorie verweven met ervaringsgerichte oefeningen.
Na afloop heb je je kennis en je repertoire aan vaardigheden uitgebreid. Experimenteren, leren en reflecteren in een sfeer van vertrouwen en plezier!
Trainers

Sandra van der Vliet
Sandra van der Vliet heeft in de afgelopen 30 jaar gewerkt in de (gedwongen) jeugdhulpverlening. Zij is gestart als groepsleidster in een kindertehuis, heeft daarna als Jeugd- en gezinsbeschermer gewerkt en werkte de afgelopen jaren bij Veilig Thuis. Na het behalen van een PABO diploma is zij werkzaam geweest als leerkracht op een basisschool.
Echter een stukje van haar hart was achter gebleven bij het werken met kinderen en gezinnen in lastige opvoedsituaties waardoor zij weer is geen werken in de de gedwongen hulpverlening. Tegelijkertijd heeft zij een opleiding tot trainer gevolgd en interne trainingen verzorgd binnen De Jeugd- en Gezinsbeschermers en voor professionals bij Veilig Thuis. Door haar jarenlange ervaring in het werkveld heeft zij expertise opgebouwd op het gebied van gespreksvoering met kinderen, rapporteren, oplossingsgericht werken en het thema huiselijk geweld en kindermishandeling.
De wens om professionals binnen jeugdhulp/ jeugdbescherming en sociaal domein verder toe te rusten en vakbekwaam te maken zodat ook zij met hun “hart” hulpverlening kunnen blijven bieden, heeft gemaakt dat zij zich nu volledig als trainer inzet bij Stichting Groeimee.


Referenties
“Ik had niet kunnen bedenken dat een ‘saai’ onderwerp als rapporteren zo leerzaam zou kunnen zijn.”
“Dit is een leerzame training waardoor je specifieker kijkt naar je eigen handelen”
“Overzichtelijke, inhoudelijk correcte training. Een aanrader!”
“Je leert kritisch naar je eigen stijl en teksten te kijken.”