Beschrijving
Als professional in de zorgsector heb je regelmatig te maken met moeilijke of ongemakkelijke gesprekken. Dit zijn gesprekken waarbij je soms een onwelkome boodschap moet overbrengen aan ouders, die daarop kunnen reageren met verwijten of een ander perspectief. Emoties spelen vaak een rol, zowel bij de ouders als bij jezelf. Hoe beheer je je eigen emoties zodat deze de communicatie niet negatief beïnvloeden? En hoe ga je om met de emoties van de ouders?
De uitdaging ligt in het voeren van zo’n gesprek met zelfvertrouwen en vastberadenheid, terwijl je de boodschap helder en duidelijk overbrengt en tegelijkertijd de samenwerkingsrelatie goed houdt. Dat is waar deze training over gaat.
Samenwerking met ouders/verzorgers staat centraal in het werkveld. Het bereiken van doelen vereist wederzijdse inzet; ouders zijn onmisbaar omdat zij hun kind het beste kennen en vaak goed weten wat wel en niet werkt.
Er wordt veel onderzoek gedaan naar de effecten van samenwerking met ouders/verzorgers. Eerdere studies tonen aan dat een positieve samenwerking een gunstig effect heeft op de ontwikkeling van het kind.
In de praktijk is het voor professionals niet altijd eenvoudig om de samenwerking positief te houden. Er zijn momenten in de begeleiding of hulpverlening waarbij professionals het gevoel hebben dat ze tegenover de ouders staan in plaats van ernaast.
Deze training biedt inzicht in de noodzakelijke elementen voor effectief contact en het behouden van samenwerking, vooral wanneer de boodschap minder positief is. De richtlijn voor gezamenlijke besluitvorming over passende hulp wordt behandeld, praktische tips worden gegeven en in de middag is er een oefensessie met een trainingsacteur.
In de training komen de volgende onderdelen aan bod:
- Verschillende gespreksmodellen: LSD, IJsbergmodel.
- Een ouderbegeleidende positie innemen.
- Oplossingsgerichte vragen stellen.
Na het voltooien van deze training:
- Weet je hoe je een doelgericht gesprek kunt voorbereiden.
- Heb je geoefend met het voeren van gesprekken waarbij emoties loskomen.
- Weet je hoe je eigen emoties en die van de ouders op de juiste wijze kunt hanteren.
- Heb je geoefend met actief luisteren en je gesprek af te stemmen op de ouder.
- Ben je in staat om je boodschap duidelijk over te brengen en de samenwerkingsrelatie goed te houden.
- Ben je in staat om grip op het gesprek te houden.
Vooraf bestuderen:
- Vakinhoudelijke richtlijn Jeugdhulp en Jeugdbescherming: Samen beslissen over passende hulp
- Factsheet leersessie 4: Partnerschap tussen professionals en gezinnen
- NJI: Partnerschap met ouders: wat werkt
- Ouderschapstheorie van Alice van der Pas
- Filmfragmenten bekijken: Inspiratie – NCJ
- Vooraf krijgen deelnemers een voorbereidingsblad met vragen
In de training wordt een reader met theorie en oefeningen uitgedeeld.
Centraal bij de trainingen van Groeimee staat het ervarend leren. Compacte theorie verweven met ervaringsgerichte oefeningen.
Na afloop heb je je kennis en je repertoire aan vaardigheden uitgebreid. Experimenteren, leren en reflecteren in een sfeer van vertrouwen en plezier!
Trainers
Michelle Steenbeek
Michelle Steenbeek heeft 25 jaar gewerkt als maatschappelijk werker, gezinsbehandelaar, gezinscoach in jeugdhulpverlening en jeugd GGZ. Ze is contextueel, systemisch en oplossingsgericht opgeleid.
Na een gedegen trainers opleiding maakte ze de overstap naar het trainersvak. Sinds 2008 is zij trainer en geeft met veel plezier deskundigheidsbevordering op het gebied van methodieken en vaardigheden.
Aansluiten bij de praktijk van de professional staat centraal: versterken van vaardigheden, uitbreiding van je gereedschapskist, leren en uitproberen, experimenteren met ander gedrag en ervaren wat het effect daarvan is.
Leren van en met elkaar In een sfeer van inspiratie en plezier is wat je kunt verwachten!
Referenties
“/”
“/”