Training Gezin op tafel

 699,00

basistraining en supervisie

twee dagen en 4 ochtenden supervisie
Heiloo
34,25 SKJ
Eerst volgende startdatum: 10-09-2024
Wil je je inschrijven samen met 1 of meer collega’s? Wijzig hieronder dan het aantal. Op de afrekenpagina verderop is het mogelijk om de extra namen en emailadressen toe te voegen.
Categorie:

Beschrijving

De training “Gezin op tafel” is ontwikkeld vanuit de methodiek “Een Taal Erbij”.
Marleen Diekmann -Schoemaker (1947-2007) ontwikkelde deze methodiek oorspronkelijk voor haar werk bij Artsen zonder Grenzen om op deze wijze taalbarrières te overwinnen.
Zij kreeg te maken met trauma in oorlogsgebieden. Ze sprak de taal van de mensen niet en heeft d.m.v. poppetjes daar met de slachtoffers gecommuniceerd door een ‘’gezamenlijke beeldende taal’’ met hen te ontwikkelen. Terug in Nederland zette zij de methodiek in als psychotherapeut, systeemtherapeut en docent bij “De Kontekst”( therapie en trainingscentrum te Amsterdam). Helaas overleed zij op vrij jonge leeftijd. Haar werk wordt voortgezet in dezelfde praktijk door Els Ydo en Ady van Doornik
.

Poppetjes helpen het gesprek op gang te brengen en dit gesprek verloopt via de poppetjes. Door de situatie letterlijk met de poppetjes in beeld te brengen helpt dit juist ook de taalvaardige mensen. Veelal vormt ‘’het praten’’ een rookgordijn voor dat wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Door goed te luisteren naar het verhaal van de cliënt en deze creatief met de poppetjes in beeld te zetten worden moeilijke dingen zichtbaar en komen mensen tot een dialoog over zichzelf. Wanneer je dit duidelijk in beeld zet wordt voor mensen hun lief en leed (schatten & schades) en hun loyaliteiten die spelen helder. De persoon die zijn eigen situatie in beeld ziet krijgt (zelf)inzicht.

Door op deze wijze te werken lukt het mensen beter om hun leven te overzien en ontstaat er bewustwording van de eigen beleving van de situatie. Samen ga je op zoek naar nieuwe keuzes die niet vanuit het overlevingsdeel (kind-positie)maar vanuit de ratio (volwassen-positie) gemaakt kunnen worden.

In deze training wordt veel aandacht besteed aan jouw eigen ontwikkelde patronen en hierdoor onbewust jouw reacties en interacties met cliënten. Je bent je ‘’eigen instrument’’!

Door het herkennen van deze eigen gedragspatronen lukt het je als professional om op een open wijze in contact te staan met de cliënt en het gezinssysteem.

Je werkt oplossingsgericht, vanuit Empowerment en geeft erkenning en ruimte voor de oplossing van de cliënt/ gezin zelf.


In de training komen de volgende onderdelen aan bod:

  • Werken met de materialen gebruikt in deze training en de methodiek ‘’Een Taal Erbij’’.
  • Het in beeld brengen van het gezinssysteem
  • De 4 contextuele dimensies van Nagy en het in  beeld zetten van het systeem
  • Loyaliteiten
  • Parentificatie en Relaties
  • Rouw en Trauma
  • Schatten en Schades en de 5 systemische      dynamieken volgens de methodiek van Marianne Langemeijer (individuele opvoedopstellingen)
  • De houding van de professional
  • Oplossingsgerichte vragen bij Gezin op Tafel
  • Doorleven van de methodiek en ervaren, door inbreng van het eigen gezinssysteem van herkomst.

Na het volgen van deze training heb/kun je:

  • In de praktijk werken met de materialen uit de training Gezin op tafel
  • Het (gezins-)systeem van de cliënt in beeld zetten
  • Kennis van de contextuele dimensies van Nagy, deze herkennen in de praktijk en koppelen aan het beeld op tafel (zetten)
  • Herkennen en in beeld zetten van verschillende dynamieken en patronen zoals loyaliteiten, rouw en trauma
  • Specifieke oplossingsgerichte vragen stellen
  • Inzicht in de eigen gezinscontext van herkomst
  • Herkennen van eigen gedragspatronen in interactie en reacties op anderen, situaties en omgang met de cliënt
  • De methodiek Gezin op tafel is in de praktijk zelfstandig uitvoeren

In deze training wordt gewerkt met kleine groepen van maximaal 6 deelnemers. Hierdoor wordt de veiligheid en individuele aandacht geborgd.

De aansluitende supervisiebijeenkomsten zijn verplicht.


Centraal bij de trainingen van Groeimee staat het ervarend leren. Compacte theorie verweven met ervaringsgerichte oefeningen.
Na afloop heb je je kennis en je repertoire aan vaardigheden uitgebreid. Experimenteren, leren en reflecteren in een sfeer van vertrouwen en plezier!


Trainer

Annemieke Brouwer

Annemieke Brouwer
Annemieke Brouwer is psycholoog en heeft al jaren een zelfstandige, gemengde praktijk met zowel kinderen als volwassenen. Ze is daarbij ook werkzaam als trainer binnen het bedrijf op het gebied van autisme, ouders en opvoeding, gezin op tafel en NLP. Juist de brede, lange ervaring in het hele vakgebied maakt dat ze snel inzicht heeft in de patronen er die binnen een systeem zijn. Gezin op tafel maakt deze patronen zichtbaar voor de cliënt en biedt de mogelijkheid om het gezin daarin mee te nemen en op die wijze verandering te creëren.


Referenties

“Ik vond het echt een zeer inspirerende training! Met veel enthousiasme gegeven, en passie!”

Ik vond de training heel inspirerend en waardevol.

“Heel erg leerzaam. Ik kijk uit naar de verdieping! En ik zal niet vergeten wat we allemaal met elkaar geleerd hebben.”

Extra informatie

Trainingsdata

Donderdag 10 & 17 september (09:30-17:00 u), supervisie 4 bijeenkomsten(09:30-12:30u) 17 okt,21 nov,12 dec,16 jan

Wanneer de training geen doorgang kan vinden, brengen wij jou hier twee weken voorafgaand aan de training van op de hoogte.
Tijd

09:30-17:00 uur

Duur

twee dagen en 4 ochtenden supervisie

Aantal personen

6

Locatie

Heiloo

Adres

Kapellaan3, 1851 PE Heiloo

Lunch

Inbegrepen (Bij dieetwensen of vegetarisch graag even doorgeven)

Trainingsmateriaal

inclusief boek en certificaat

Trainingsniveau

Niveau van de training: HBO niveau Aanvangsniveau: HBO werk- en denkniveau. Wanneer je toch graag deze training zou willen volgen, maar niet aan dit niveau voldoet, neem dan contact met ons op.

Punten

34,25 SKJ

Voor wie

Jeugd -en gezinsprofessionals,
jeugd- en gezinscoaches,
jeugdzorgwerkers,
jeugdconsulenten,
pleegzorgwerkers,
jeugd- en gezinsbeschermers,
beleidsmedewerkers,
managers,
jongerenwerkers,
coördinatoren,
anders in de (jeugd)zorg werkenden,
docenten/leerkrachten.
(minimaal 4 en maximaal 6 personen)

Het is een voorwaarde dat je al enige kennis hebt van het contextuele gedachtengoed.